• 010 218 41 03
Welkom bezoeker, heb je al een profiel op startersbanen.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Storytelling op de werkvloer

vrijdag 7 februari 2014, 16:11 - Sanne Hofman

Steeds vaker wordt benadrukt hoe belangrijk storytelling is op de werkvloer. Storytelling is dé manier om een boodschap goed over te brengen. Als een boodschap verpakt is in een mooi en boeiend verhaal dringt het veel meer door bij mensen dan wanneer er alleen een rijtje met feiten gepresenteerd wordt. Maar hoe wordt je zelf zo’n goede verhalen verteller?

Er is al verschillende keren onderzoek gedaan naar de effectiviteit van storytelling. Onder andere onderzoek van Melanie Green en Timothy Brock van de Ohio State University toont aan dat overtuigingen van mensen effectiever beïnvloed kunnen worden door storytelling, dan door logische argumenten. De boodschap komt beter over als je het verpakt in een verhaaltje. Dit kan natuurlijk heel goed kloppen. Mensen vertellen hun leven lang verhalen, waarom zouden zij dit dan niet doen op de werkvloer?


Storytelling is tegenwoordig dus een vaardigheid waarmee je scoort bij een werkgever. Als je een goed verhaal kan vertellen kan dat helpen bij het verkopen van jezelf of van een product. Hier nog wat handige tips om ervoor te zorgen dat je verhalen kunt vertellen waarbij het publiek aan je lippen hangt.


Tips
1.    Houdt het verhaal menselijk.
Maak je verhaal niet standaard en droog, maar gooi er gevoel in. Een verhaal komt pas goed over als en menselijke gedachten en gevoelens in zitten. Vertel bijvoorbeeld over hoogtepunten en passies maar ook zeker over diepe dalen en zware tijden. Een goed verhaal bevat altijd een uitdaging of een conflict.


2.    Maak je verhaal niet langdradig.
Een goed verhaal hoeft helemaal niet lang te zijn. Drie tot vijf minuten voor een verhaal is lang genoeg. Zorg dat er een duidelijke kern in het verhaal zit en bouw daar omheen. Zorg ook voor een duidelijk begin en eind. Zo blijft het verhaal, net als een film, goed hangen bij het publiek.


3.    Maak gebruik van je stem!
Ga een keertje niet voor de neutrale en veilige weg maar leg je eigen karakter in je verhaal. Als je een verhaal op je eigen en unieke manier verteld is het veel boeiender voor het publiek. Gebruik dus levendige taal, ook in geschreven teksten, en speel met je intonatie.


4.    Speel in op het publiek.
Het is erg belangrijk dat je je verdiept in jouw publiek. Voor wie presenteer je? Wie leest jouw verhalen op de website? Wie koopt het product dat je verkoopt? Etc. Als je alles over de doelgroep weet kun je ze betrekken in je verhalen. Zo zullen ze zich aangesproken voelen en vinden ze het verhaal al snel boeiender omdat ze er zelf iets mee te maken hebben.


Bron: Intermediair