• 010 218 41 03
Welkom bezoeker, heb je al een profiel op startersbanen.nl? Klik hier om in te loggen. Heb je nog geen profiel? Klik hier om je aan te melden! Bent u werkgever? Klik dan hier!

Zeg vaker ‘sorry’ op de werkvloer

woensdag 26 maart 2014, 15:06 - Sanne Hofman

Het toegeven dat je een fout hebt gemaakt of dat je fout zat is nooit leuk. Het gebeurd dan ook niet vaak dat mensen sorry zeggen of fouten toegeven op de werkvloer. Zonde, want het niet toegeven van een fout staat op de nummer één van ergernissen onder collega’s. We zouden dus een veel betere werksfeer kunnen creëren door iets vaker toe te geven en sorry te zeggen.

Sorry zeggen, openlijk falen en toegeven dat je inderdaad fout zat is een must op de werkvloer. Het zorgt voor minder irritaties onder collega’s en voor een ontspannen werksfeer. Ook zorgt het openlijk fouten maken voor innovatie en succes. Fouten zijn er om gemaakt te worden. Iedereen maakt fouten. Van fouten kun je immers leren en beter worden.


Geef het toe!
“Mensen vinden het over ‘t algemeen moeilijk om toe te geven dat ze een fout hebben gemaakt. Dit is zeker het geval als men hoger in de hiërarchie van de organisatie zit. Maar als managers hun fouten wat vaker zouden toegeven, laat dat zien dat ze menselijk en kwetsbaar zijn en creëer je een omgeving waarin het ook veilig is voor anderen om fouten te maken.” Aldus Chiel Vink, High Performance Organisation expert en adviseur van vele vooraanstaande bedrijven.

Een ontspannen werkomgeving waar fouten gemaakt mogen worden is een must voor een bedrijf. Alleen met zo’n werksfeer en werkomgeving kun je het ver schoppen. Op deze manier haal je het optimale uit de werknemers en laat je iedereen op een ontspannen manier werken als een hecht team.


Irritaties
Eerder al werd er onderzoek gedaan naar de grootste irritaties op de werkvloer onder collega’s. Met stipt stond op nummer één: het niet toegeven van eigen fouten door collega’s. Ruim 52 procent van de ondervraagden vond dit de grootste irritatie op de werkvloer.

Ga deze irritatie dus uit de weg en geef fouten toe of zeg wat vaker sorry. Straf ook geen collega’s af als zij een fout hebben gemaakt en dit toegeven. Dit werkt juist averechts.


Falen leidt tot succes
We zeggen niet voor niks: ‘Fouten zijn er om van te leren.’ Dit gezegde is ook daadwerkelijk waar. Uit onderzoek blijkt dat we van falen en fouten meer leren dan van succes. “Het is bewezen dat een organisatie met een effectiever leert van hun fouten dan van hun successen en dat de kennis die wordt vergaard door het maken van fouten minder snel zijn waarde verliest dan kennis die wordt vergaard door succes.” Aldus André de Waal, onderzoeker bij het High Performance Organisation Center.


Leer van elkaar
Het toegeven van fouten werkt innoverend. We leren van de fouten van andere collega’s. “Openheid over gemaakte fouten versnelt de ontwikkeling van alle medewerkers. Want vaak maken collega’s vergelijkbare fouten. Als je daar samen over praat, kun je er als team van leren. Het leidt ook tot innovatie. Innoveren is immers risico’s nemen, vallen en weer op staan. Innoveren is accepteren dat medewerkers openlijk fouten mogen maken, totdat het ultieme idee ontstaat. Vrije en continue informatie-uitwisseling is in deze tijd waarin alles ontzettend snel gaat noodzakelijk. Iemand aan de top kan niet op tijd bijsturen als hij geen input krijgt van de mensen in het veld.” Aldus André de Waal.


Bron: Intermediair